Disruptiv Teknologi (Disruptiv innovasjon)

Disruptiv Teknologi (Disruptiv innovasjon)

Tenk deg at du driver en virksomhet som leverer et kjent og godt innarbeidet produkt til markedet. La oss f.eks. si at du er produsent av skrivemaskiner. Det kommer en ny aktør på banen som har laget produktet PC (Personal Computer) for privatmarkedet. Produktet har eksistert en del år (historien trenger vi ikke å ta akkurat her), men nå har tiden kommet for at PC skal ut til «det vanlige folk». Skrivemaskinen har fått konkurranse – og sakte men sikkert (fordi noen fortsatt tviholdt på sin skrivemaskin i en årrekke), så måtte produsentene av skrivemaskiner takke for seg etter en lang og ivrig «kamp» som også innebar en rekke moderniseringer av skrivemaskinen. De to siste amerikanske skrivemaskinprodusentene Smith Corona og Lexmark International ga ikke opp, selv om etterspørselen etter skrivemaskiner falt dramatisk på tidlig 90-tallet – hvor samtidig PC’er ble stadig rimeligere. Kampen var dessverre umulig å vinne, men heldigvis klarte noen produsenter av skrivemaskiner internasjonalt å omstille seg. Noen solgte allerede PC’er – og de virksomhetene som hadde flere ben å stå på, de taklet den teknologiske endringen.

«Smith Corona filed for Chapter 11 bankruptcy Wednesday (the last big-name American typewriter manufacturer has waved a white-out flag of defeat), saying competition from personal computers has eroded demand for typewriters and personal word processors».

Det banebrytende (disruptive) produktet «PC» ble rett og slett bedre å bruke enn en skrivemaskin – og på den tiden var PC et produkt som overrasket og hadde mange bruksområder. Det var enkle applikasjoner sammenlignet med i dag, men de var til nytte.

Hvor kommet uttrykket «Disruptive technologies» fra?

Uttrykket disruptive teknologier ble introdusert av Clayton M. Christensen. Han beskriver uttrykket videre i sin bok The Innovator’s Dilemma (1997). Her forklarer han hvorfor etablerte og veldrevne firmaer kan feile gjennom å «gjøre alt riktig» (f.eks, stadig forbedring av kvalitet og tett oppfølging av eksisterende kunder). Mange av de disruptive produktene og tjenestene er ofte innovasjoner som forstyrrer det eksisterende markedet og potensielt «tar livet av» produkter og selskaper som har operert i industrien i lang tid.  Ifølge Christensen mislykkes de nettopp fordi de fortsetter å forbedre seg på det som gjorde dem store, og ignorerer andre muligheter. Dette er the innovator’s dilemma. For å lykkes bør disse firmaene også investere i mindre lukrative markedssegmenter og utvikle et produkt som er rimeligere og mindre funksjonelt (for «billigmarkedet») – i tillegg vil andre disruptive produkter skape et helt nytt marked og ta kunder fra det opprinnelige markedet. I oppfølgeren hans, The Innovator’s Solution (2003) erstatter Christensen disruptiv teknologi med begrepet disruptiv innovasjon fordi han innså at noen teknologier egentlig er forstyrrende eller opprettholdende i karakter. Det er den strategien eller forretningsmodellen som teknologien muliggjør som skaper den disruptive effekten. Det er altså ikke teknologien i seg selv som er det avgjørende. Det er hva teknologien brukes til.

Disruptiv innovasjon er en innovasjon som skaper disrupsjon i eksisterende markeder og handelsnettverk. Disrupsjon i seg selv betyr forstyrrelse, omorganisering, uorden – og det er akkurat det som kjennetegner disruptiv innovasjon.

Vi skal se på noen eksempler på disruptive produkter/tjenester:

  • Smarttelefoner har nesten blitt allemannseie og de utkonkurrerte «den vanlige mobiltelefonen», samt PDA’er (håndholdt PC). I tillegg kom et godt utvalg av apper som gjorde MP3-spillere, kompaktkamera, kalkulatorer, vekkerklokker m.m. overflødige. For noen har også smarttelefoner erstattet PC’n.
  • Når sendte du et fysisk brev sist? Måten vi kommuniserer på oss i mellom er i stadig endring. Fysiske brev er ut, og inn kom e-post. I dag foretrekker mange å sende hverandre meldinger på Facebook messenger, Snap, Instagram, Whats App etc., men e-post er nok fortsatt den foretrukne kanalen blant mange ansatte verden over.
  • Facebook Workplace er nå en stor utfordrer til etablert programvare. «There are now grocery chains who use Facebook Workplace as their primary corporate information tool and airlines that use it as the default way to message flight crews. What started as an internal Facebook experiment to dogfood its Groups feature in 2011 is now threatening to become a disruptive force in enterprise software».

Facebook Workplace er et spennende case. Vi skal derfor bruke litt mer tid på akkurat denne disruptive tjenesten (produktet) som kan gi store konsekvenser for en rekke virksomheter – og ikke minst; her kan Facebook ta enorme markedsandeler.

Hva gir Facebook Workplace av muligheter?

  • Kan enkelt erstatte intranettet i din virksomhet med et godt kjent brukergrensesnitt
  • Du får et responsivt intranett som gjør deg operativ «på farten» via mobil
  • Det er enkelt å lage grupper og team (samarbeidsarenaer)
  • Dine ansatte kan lage, administrere og samarbeide om sider, dokumenter og notater
  • Direktekommunikasjon via chat, anrop (tlf.) og videokonferanse med kollegaer og samarbeidspartnere
  • Innebygget kunstig intelligens og maskinlæring (bots) for automatisering av oppgaver
  • Søkefunksjoner

«Starbucks says 80% of it store managers are using Workplace on a weekly basis. Rema 1000 supermarket chain in Norway has 10,000 employees and says over 80% of them of using Workplace. Facebook’s enterprise service has been a key component of digital transformation for both companies, which have a lot of workers that don’t sit at desks with a computers but rely on their phones to get information. Prior to Workplace, Rema 1000’s primary way of communicating with employees was posting bulletins on break room walls».

Fremtiden ser lys ut for de med visjoner, for de som tør det å «prøve og feile» – og for de som tar sjansen på å tenke annerledes. Det er viktig å ta seg tid til å tenke nytt – og det er alltid rom for forbedring, automatisering og effektivisering.

«A disruptive technology is one that displaces an established technology and shakes up the industry or a ground-breaking product that creates a completely new industry.  The explosion in popularity of mobile devices, social media, cloud solutions, big data and the Internet of Things (IoT) are forcing organizations to change the way they do business».

Teknologien forbedrer seg i et raskt tempo, og de virksomhetene som lykkes – det er de som klarer å forstå hvordan de skal bruke ny teknologi til å forbedre sine produkter og tjenester.  Samtidig er en viktig egenskap ved de som vil lykkes, at de klarer å lage/fornye sin strategi for nye forretningsområder, «se og tenke utenfor boksen» – i tillegg til at de klarer omstillingen som er nødvendig. «Timing» er svært viktig – fordi snart kommer konkurrentene på banen.

 

Per-Espen Kindblad / Ansattnett.no