Fremtidens reiseliv – Teknologi viser vei

Fremtidens reiseliv – Teknologi viser vei

Mange av oss har allerede sjekket inn egen bagasje på flyplassen (uten å måtte bruke en evighet i kø), men de fleste har ennå ikke opplevd å bo på et hotell som er betjent av roboter. Henn-na i Japan er et slikt hotell, og kanskje i fremtiden vil alle hotell være som dette?

Skybaserte pass kan bli en realitet. Hadde det ikke vært behagelig å reise uten et fysisk pass på tur? Frykten for å miste passet er mange reisende sitt mareritt, men et pass i skyen som inneholder personlig informasjon som biometriske data og digitale bilder kan gjøre reisen til en god og trygg opplevelse – uten å bekymre seg unødvendig for om passet blir mistet eller stjålet.

VR-reiser kan gi alle muligheten til å reise – hvor som helst i verden. Oculus Rift og Samsung Gear som har vist seg å bli svært så populært, kan bli måten mange vil «reise på» i fremtiden. I dag kan vi allerede besøke steder gjennom tjenester som Google Street View. Noen tilbyr også guidede turer som en VR-opplevelse – enten det nå er rundt på hotellområdet, severdigheter, actionfylte opplevelser, flyturer etc. for et markedsføringsformål – med agenda om å lokke turistene til de faktiske stedene (VR-teasere).

Chatbots kan hjelpe deg til å finne ut hvor du bør legge din neste ferie. Expedia har allerede fått sin plass på Skype med sin chatbot, og det samme har Amazon Echo. Formålet er å veilede potensielle kunder til å planlegge og booke turer. Om få år er det kanskje via chatbots de fleste reiser blir bestilt? Fordelen er raskere svar og spesialtilpassede turer basert på personrelaterte «big data» som virksomhetene allerede har om oss. De virksomhetene som kjenner våre preferanser, kan gi enda bedre kundeservice og få et høyere salg – og de vil nok bli vinnerne i kampen om kundene.

Per-Espen Kindblad / Ansattnett.no